Presentació
El
Sistema d’Acreditació en Atenció Primària
(SaAP) és un sistema d’acreditació d’activitats
de formació continuada en atenció primària
de salut. El
SaAP català és l’únic sistema d’acreditació d’activitats
de formació mèdica continuada en l’àmbit
de l’Atenció Primària a Catalunya.
La
Societat Catalana de Medicina Familiar i Comunitària (CAMFiC),
juntament amb la Societat Catalana de Metges de Capçalera (SCMC – SEMERGEN)
disposa des de l’any 1999 d’un sistema d’acreditació propi
en el marc del sistema d’acreditació SEMFYC–SEMERGEN.
Des
de l’any 2003 el SaAP català té capacitat d’acreditació delegada
pel Consell Català de la Formació Mèdica Continuada
(CCFMC), organisme pluriinstitucional adscrit al Departament de
Salut de la Generalitat de Catalunya.
Components
Presidenta Comissió
Marta Piró Ibáñez
Secrataria Tècnica
Lluïsa Rodríguez Latre
Components
Isabel Duaso Allué
Juan Carlos Hernández Clemente
Juan José Montero Alia
Ramon Sagarra Alamo
Pere Simonet Aineto
Quins objectius té l'acreditació?
Afavorir
la formació continuada i la docència entre els
metges d’Atenció Primària.
Millorar
la qualitat de les activitats de Formació Continuada
en Atenció Primària.
Facilitar
al metge d’Atenció Primària l’elecció de
les activitats formatives més adequades per donar resposta a les
necessitats reals de coneixements i habilitats per a la seva pràctica
professional.
Per què acreditar?
L’acreditació
distingueix, dins de l’ampli ventall d’activitats ofertades,
unes activitats de formació continuada que per qualitat i idoneïtat
responen als requeriments dels metges d’Atenció Primària
per mantenir i millorar la seva competència professional.
Qui
pot sol·licitar acreditació?
Qualsevol
persona o entitat ja sigui pública o privada que realitzi
activitats de formació continuada dirigides a metges d’Atenció Primària.
Quines activitats són acreditables?
Activitats
formatives susceptibles d’acreditació són les que
- complint els requisits de qualitat sol·licitats - tenen continguts
propis de la Formació Continuada del metge d’AP en les diferents
àrees del perfil de pràctica professional:
|
-
atenció a l’individu, a la familia i a la comunitat |
|
-
docència i recerca |
|
-
altres àrees de suport a l’exercici professional. |
|
En
diferents formats: |
|
|
-
Activitats presencials: cursos, tallers, seminaris, jornades i congressos. |
|
|
-
Activitats no presencials: autoformatives individuals amb avaluació externa. |
|
|
-
Activitats formatives tutoritzades: estades i reciclatges. |
Quines
activitats no són acreditables?
Les
activitats formatives no susceptibles d’acreditació són:
|
-
Activitats formatives relacionades amb l’obtenció d’una
especialitat o títulació: cursos de postgrau, mestratges,
doctorat..., |
|
- Activitats
formatives pròpies la formació especialitzada, com
les dirigides a residents. |
Quins
són els requisists per acreditar?
|
-
Sol·licitar l’acreditació atenent a la normativa
del SaAP català. |
|
- Complir
els requisits de qualitat sol·licitats. |
Durada
de l'acreditació?
L’acreditació
té una durada d’un any sempre que l’avaluació
realitzada sigui favorable i no s’introdueixin modificacions en
les successives edicions de l’activitat acreditada. A partir de
l’any es pot sol·licitar la reacreditació de l’activitat.
Qui
forma la comissió d'acreditació?
El
SaAP català el constitueix una comissió d’acreditació
formada per sis avaluadors. Un dels avaluadors presideix la comissió
i un altre realitza tasques de secretaria tècnica. Per al desenvolupament
del procès d’acreditació és imprescindible
el suport administratiu i logístic atesa la importància
i complexitat del mateix.
Com s'acrediten les activitats?
El
procediment d’acreditació d’una
activitat inclou :
-
Sol·licitud d'Acreditació:
Les entitats o persones organitzadores de l’activitat han de complimentar
el model de sol·licitud a través de la pàgina web
del SaAP català. La sol·licitud inclou la identificació
dels organitzadors i finançadors, el nombre i dates de les edicions
previstes, el programa, objectius, metodologia i avaluació de l’activitat,
i el perfil professional dels docents .
-
Revisió de sol·licitud:
Des de Secretaria Tècnica es revisa la informació rebuda
i es comunica als sol·licitants la data de recepció i el
codi de registre de l’activitat. Si manca informació o hi
ha defectes formals en la sol·licitud també es comunica
per tal que es faciliti nova informació.
-
Avaluació de l'activitat:
Si la sol·licitud compleix els criteris fixats, es remet als membres
de la Comissió per a la seva valoració.
La Comissió reunida debat i avalua l’activitat seguint els
següents criteris:
|
-
Objectius: definició acurada d’objetius docents
generals i específics. |
|
-
Organització i logística: congruència i
idoneïtat en els recursos humans, recursos materials, nombre
de participants i estructura general de l’activitat referida
a durada i temps dedicat a contingut teòric i pràctic. |
|
-
Adequació dels objectius: els objectius proposats han
de respondre a una necessitat de formació detectada en
l’entorn professional |
|
-
Metodología docent: adequació del sistema pedagògic
i material de suport per aconseguir els objectius proposats |
|
-
Avaluació:
condició per ser acreditable és l’existència
del control d’assistència i l’enquesta de satisfacció
a alumnes i professorat. La realització d’una avaluació
objectiva, enquesta abans i després de l’activitat respecte
al contingut de la mateixa, es considera necessària. |
Cadascun dels membres de la Comissió d’Acreditació
valorarà la sol·licitud tenint en compte els criteris establerts.
Aquesta valoració és tan qualitativa com quantitativa.
Si hi ha concordança en els valors assignats pels diferents avaluadors
es fa un càlcul mitjançant formula matemàtica, que contempla
un factor d’extensió (FE) i un factor de qualitat (FQ), del nombre
de crèdits que corresponen a l’activitat. Si no hi ha concordança
es debat en la Comissió per revisar la valoració.
Algunes activitats no acreditables poden ser valorades de nou si realitzen
les modificacions proposades per la Comissió.
En totes les sessions d’avaluació la Secretaria tècnica
aixeca acta i elabora un informe amb les valoracions dels diferents membres
per cadascuna de les activitats. A partir d’aquesta informació es
realitza un informe individual que es remet als sol·licitants informant-los
si l’activitat ha estat o no acreditada i suggerint modificacions de
millora si calen.
-
Audit d'activitats:
La Comissió d’Acreditació pot valorar l’activitat
quan es realitza. Per això les entitats organitzadores han d’assegurar
una plaça quan es sol·liciti.
Com es reacredita una activitat?
El
procediment de reacreditació inclou :
|
-
SOL·LICITUD DE REACREDITACIÓ: les entitats o persones
organitzadores de l’activitat han de complimentar el model
de sol·licitud de reacreditació a través
de la pàgina web del SaAP català. Cal fer constar
el nom de l’activitat, el nombre de registre assignat l’activitat,
les dates i nombre d’edicions previstes i l’avaluació de
l’activitat realitzada. |
|
|
|
-
REVISIÓ DE SOL·LICITUD: des de Secretaria Tècnica
es revisa la informació rebuda i si les avaluacions realitzades
confirmen els criteris de qualitat valorats en l’acreditació es
reacredita l’activitat per un període d’un
any. El procès de reacreditació pot sol·licitar-se
fins a dues vegades per a una activitat en un termini màxim
de tres anys des de la seva acreditació. |
Què
cal fer per lliurar els diplomes?
Per
emetre els diplomes als alumnes i als docents cal que l’entitat
organitzadora faci arribar al SaAP la relació dels participants
que han superat els mínims requerits, en un Excell que trobaràs a peu d'aquesta pàgina. En el llistat ha de constar-hi
nom i cognoms i DNI dels participants. També cal fer arribar un informe
dels resultats obtinguts en les enquestes d’avaluació realitzades amb les signatures originals:
|
-
Control d’assistència dels alumnes inscrits. |
|
-
Resultats de les enquestes realitzades: |
|
|
%
d’enquestes rebudes respecte al nombre d’assistents |
|
|
% de
respostes per categories |
|
Comentaris
qualitatius |
|
Valoració global
de l’actividad |
El diplomes no s’emetran si no es disposa d’aquesta informació o
si l’avaluació de l’activitat no assoleix els mínims
requerits i si les entitats organitzadores no respecten les següents
condicions:
|
-
Els diplomes només poden ser lliurats a metges d’Atenció Primària |
|
- Els
llistats remesos al SaAP no poden incloure altres professionals
o metges residents. |
|
-
Els assistents compleixen l’assistència requerida
avalada per els llistats de signatures corresponents que han
de ser guardades
durant 2 anys. |
|
- Els
diplomes no lliurats han de ser retornats al SaAP |
Tarifes d'acreditació
Noves tarifes:
Des de l’1 de febrer de 2009, s'actualitzen les tarifes d'acreditació d'activitats de formació continuada. Les noves tarifes s'estableixen en 95 € per activitats presencials i 275 € per activitats a distància.
Es mantenen les tarifes de les certificacions: diplomes 3 € i duplicats 10 €.
A aquests preus cal afegir el 16% d'IVA.
A partir de l’1 de gener de 2008 per realitzar els diplomes de les activitats necessitarem el NIF dels alumnes. Per tant és imprescindible que en els llistats d’assistència hi consti el nom, cognoms i NIF dels alumnes.
Els diplomes és realitzaran només si és disposa d’aquestes dades en els llistats.
Fes
clic a la següent imatge per descarregar-te l'arxiu de Sol·licitud
Acreditació |
|
Fes
clic a la següent imatge per descarregar-te l'arxiu de Sol·licitud
Reacreditació |
|
Fes
clic a la següent imatge per descarregar-te l'arxiu de Llistat
d'assistència |
|
Fes
clic a la següent imatge per descarregar-te l'arxiu de
Duplicat de diplomes |
|
|