DIRECTORA DE L’EAP SALOU, GUANYADOR DEL PREMI AGFA A L’EXCEL·LÈNCIA EN QUALITAT EN AP
 

Els professionals de l’EAP Salou
(Laura Palacios és la tercera per l’esquerra de la tercera filera).





Laura Palacios està al front de l’EAP Salou, guanyador del darrer premi de la Fundació Avedis Donabedian en la categoria d’Atenció Primària. Formada com a metgessa general, treballa des de 1982 en l’àmbit de Primària, i dirigeix l’EAP Salou des de la seva creació el 1995. El guardó ha reconegut el pla de Qualitat del centre que, segons Laura Palacios, s’ha pogut aplicar gràcies a l’alta motivació dels professionals que hi treballen. La Dra. Palacios –que també és vocal al recentment creat consell d’administració de l’ICS –ens explica els avantatges i les dificultats que ha suposat aplicar aquest pla de direcció per valors.

     
 
1-Quines són les característiques del vostre centre? Han propiciat que decidíssiu portar endavant un pla de qualitat?
   


L’EAP Salou està integrat per 17 metges de família, 3 pediatres, 17 infermeres, 1 odontòleg, 3 auxiliars de clínica i 13 auxiliars administratius. A més dels professionals de l’ASSIR (2 ginecòlegs i 1 llevadora) i 2 fisioterapeutes i 1 logopeda del servei de Rehabilitació d’AP. Som docents des de l’any 2005. És un equip amb professionals qualificats i molt motivats, molt compromesos amb la qualitat assistencial i que estan realitzant un gran esforç per mantenir la continuïtat del projecte d’equip.

“"Establir una metodologia de millora de la qualitat evita estar ‘apagant focs’ contínuament”

Una de les caracter ístiques més destacada de Salou és que, en ser un municipi de costa molt turístic, la seva variabilitat de població és enorme. Passem d’assistir a més de 40.000 habitants a l’hivern, a més de 180.000 habitants a l’estiu, i som l’únic centre referent per a aquesta població. Això suposa una variabilitat de professionals, ja que es necessita la contractació de reforços de tots els estaments durant l’època de major activitat.
A més, tenim una alta taxa d’immigració, al voltant del 32% de la població és estrangera de més de 90 països diferents, amb les dificultats que representa per a l’assistència sanitària (idiomes, patologia diferent, cultura, utilització de serveis...). També ens fem càrrec de l’atenció continuada i d’urgències, amb estructura de CUAP, i som els mateixos professionals de l’equip els que cobrim aquest servei.
I sí, totes aquestes característiques diferencials van fer que ens plantegéssim una gestió diferent, una direcció per valors basada en la confiança en els professionals i el compromís amb la qualitat.

   
 
2- I com es va originar aquesta aposta per la qualitat i per la direcció basada en valors?
 

Tenim una comissió de qualitat que funciona des de l’any 1997, i va ser al 2002 quan se’ns va proposar el repte d’aconseguir l’Acreditació en Qualitat segons els estàndards de la Joint Commission International (JCI). Aquest fet va ser l’impuls definitiu per posar en marxa un Pla de Qualitat i un estil de gestió de centre que no té retorn.
La sistemàtica de detecció de problemes i planificació de les millores ha calat profonament a l’equip i fa que tothom col·labori tant en la detecció com en les propostes de solucions.

    
 
3- El premi que han guanyat vol estimular els CAP que desenvolupen programes de millora contínua i de qualitat, així com reconèixer el seu esforç. Com és el que apliqueu a Salou?
 


El pla de Qualitat de Salou, engloba totes les funcions del model d’acreditació JCI. Té en compte aspectes relacionats amb els pacients i amb l’organització. Desenvolupa un enfocament global de l’assistència als pacients, de l’educació, la continuïtat de l’assistència, dels drets i deures dels pacients i l’ètica de l’organització, de l’entorn de l’assistència, de la gestió de la informació... És a dir, ens fa reflexionar sobre tot el que té a veure amb les condicions i processos que intervenen en l’atenció prestada als pacients. Des dels consells educatius, els protocols d’atenció, el control dels aparells mèdics, fins a aspectes de seguretat i manteniment del centre.

     
 

“Ens vam plantejar una gestió diferent, una direcció per valors basada en la confiança en els professionals i el compromís amb la qualitat”

 
     
 
A partir de l’anàlisi de tots aquests aspectes, es van detectar diferents problemes i mitjançant grups de treball interdisciplinaris es van realitzar la priorització, les propostes de millora, la difusió a tot l’equip i la implantació de les millores, per posteriorment fer l’avaluació i tornar a començar.
 
 
 
 
4- Quines millores us ha reportat aquest pla?
 
 


Ens n’ha reportat moltes. Un exemple és que disposem d’una intranet de centre en la que tenim tota la informació consensuada per a l’equip: protocols, consells educatius, guies terapèutiques, procediments... Que qualsevol professional té a l’abast per consultar. Una altra millora és la cultura de qualitat i de participació que s’ha generat a l’EAP.

 
 
 
5-Haureu trobat, però, dificultats per portar-lo endavant.
 

 
La dificultat ha estat, sobretot, la manca de professionals, la qual cosa suposa una sobrecàrrega de treball pels membres de l’EAP. Sobrecàrrega que han suportat donada l’alta motivació i implicació amb el projecte. També la variabilitat de personal implica que s’ha d’insistir molt en la difusió de la informació per intentar que no es perdi la cultura de la millora.
 
     
     
 
6- Encoratjaries la resta d’EAP catalans a què emprenguin projectes similars?
 


Animaria tots els EAP de Catalunya que intentessin treballar seguint la metodologia de la millora contínua de la qualitat, encara que sigui en projectes petits. El fet de reflexionar sobre els problemes que tenim, pensar una solució i posteriorment avaluar com ho hem fet, ens evita estar apagant focs contínuament i patir la sensació que improvisem i que no podem controlar res.

     
 

“Tothom a l’equip col·labora tant en la detecció de problemes com en les propostes de solucions”

 
     
     
 
7- Has estat escollida com a una dels 21 vocals que formen el Consell d’administració de l'ICS. En quin sentit voldries contribuir a la pressa de bones decisions per a l'Atenció Primària?
 
 



 
 
Espero que la meva contribució com a metge de família al consell d’administració sigui la de aportar una visió real de l’atenció primària, i que es reconegui el seu paper clau en el sistema. El fet que hi hagi la mateixa presència al Consell d’administració d’Hospital i de Primària crec que ja és important. Per mi és una gran responsabilitat formar part d’aquest òrgan de decisió i intentaré complir el millor possible la meva funció.