|
“Les
respostes a una societat insatisfeta no les pot assumir només
el metge de família” |
Els dies 4 i 5 de maig, Tortosa
acollirà la 5a edició del Congrés d’AP i
Salut Mental, que organitza la CAMFiC juntament amb l’Institut
Pere Mata. El lema escollit: La insatisfacció del benestar, vol
reflectir situacions com l’augment als CAP de les consultes derivades
de malestars psicològics i somàtics difícils d’emmarcar
dins les patologies tradicionals. Davant una societat que exigeix respostes
resolutives i ràpides, el Congrés fa una crida a aturar-se
i pensar en com enfrontar-ho tot plegat. La presidenta del comitè
organitzador, Rosa Caballol, ens explica les línies mestres d’aquesta
trobada.
P.- Com va sorgir la
idea d’organitzar aquest congrés a Tortosa?
R.- Tot va començar amb una trucada del Dr. Joan Miquel Sancho,
del grup de treball de Salut Mental de la CAMFiC, fent-nos la proposta.
La junta de la vocalia Terres de l’Ebre ens vam entusiasmar amb
la idea i vam acceptar el repte. Després, ens vam reunir a Reus
amb els companys de l’Institut Pere Mata (IPM) i ells també
es van engrescar. Val a dir que el 1r Congrés d’Atenció
Primària i Salut Mental es va celebrar a Reus al 1998, promogut
per l’IPM.
P.- Per quin motiu el títol
“La insatisfacció del benestar”?
R.- Volíem reflectir totes les inquietuds sorgides, la situació
real que vivim els professionals de l’àmbit sanitari i
social, i la mateixa societat. D’una banda, els pacients cada
cop més acudeixen a les consultes d’Atenció Primària
referint malestars psicològics i somàtics, que són
difícils d’emmarcar dins de les patologies mentals i físiques
tradicionalment conegudes. De l’altra, malgrat que vivim en una
societat regida per uns criteris de benestar, els patiments emocionals
cada vegada són menys acceptats i menys tolerats.
A més, no ens estan permesos l’espai i el temps mínims
imprescindibles per elaborar la pèrdua, les limitacions, les
frustracions, les crisis, en definitiva, per assumir o afrontar els
canvis interns o externs. La societat exigeix respostes resolutives
i immediates.
P.- Quins trastorns han augmentat més? Hi ha menys recel
que abans per demanar ajut?
R.- Hi ha les malalties ‘clàssiques’, però
hem anat veient més persones que consulten per un ‘malestar
psicològic’, per somatitzacions, per quadres d’ansietat
i també depressius i les addiccions. Els pacients consulten estranyats
per tenir tristesa, o per tenir símptomes relacionats amb una
pèrdua (d’un familiar, laboral, canvi del cicle vital...).
Més que menys recel, moltes persones acudeixen a la consulta
perquè han desaparegut altres figures de referència. Quan
hom no es troba bé, pensa en anar al psicòleg, al Centre
d’Atenció Primària (CAP) o a Urgències. Perquè
les persones necessitem acudir a algun lloc per expressar el què
ens passa. Potser hi ha un rerafons consumista inconscient en l’ús
dels serveis de salut.
P.- Així doncs, han
augmentat les demandes i les necessitats. Està preparat el metge
de família per assumir-les?
R.- Crec que el metge de família té una gran responsabilitat
perquè la preparació no s’acaba amb els continguts
de la llicenciatura, ni tampoc amb els del MIR. Ens toca fer un gran
treball personal, tenir una formació humana excel·lent
amb uns valors, una ètica (això no s’estudia...),
etc. És seriós això de ser metge! Per això,
crec que ens hauríem de negar a pressions assistencials, a presses,
a percentatges... La salut és quelcom més.
D’altra banda, la societat ‘malalta’ o ‘insatisfeta’
no la pot assumir només el metge de família, ni la resta
de professionals. És cosa de tots, passant pel sistema econòmic,
els planejaments polítics... Vull dir que les respostes s’han
de donar des de molts altres àmbits per recuperar valors i també
recursos personals.
P.- Quines són les necessitats
socials formulades en termes mèdics de les quals es parlaràa
la taula I?
R.- Ens referim als anomenats codis Z, és a dir, motius de consulta
que no són pròpiament malalties, sinó que reflecteixen
un problema social: sigui de marginació, de l’àmbit
laboral, de soledat, de privació, per vellesa, per limitació
física, dins la immigració etc.
P.- Un altra taula fa referència
a les noves situacions i demandes que ha d’afrontar el metge.
Per exemple?
R.- La patologia dual, les addiccions, les ludopaties, les síndromes
de dependència al mòbil i a l’ordinador, etc.
P.- Com sembla indicar la taula
La medicalització del malestar, aquest fet és habitual.
Per què succeeix així?
R.- Precisament, aquesta taula vol plantejar que ens aturem un moment
i pensem què estem fent. La dinàmica mateixa de la societat,
les demandes dels pacients, les respostes dels professionals són
fruit, reflecteixen, aquesta societat, la qual manifesta una crisi de
valors de l’home, una confusió, un sentit d’immediatesa
esfereïdors.
Els pacients consulten per ‘problemes’ de la vida, i els
professionals els interpretem com a ‘patologies’, i donem
com a resposta un diagnòstic, un tractament. Així doncs,
crec que tant metges (i la resta de professionals) com els pacients
estem prenent la iniciativa. La saturació a les consultes també
reflecteix allò que diem: anem ràpid, sembla que no tenim
temps de fer coses diferents... D’altra banda, està clar
que amb cupos de prop de 2.000 pacients és impossible fer alguna
cosa ben feta.
P.- Aquest és un congrés multidisciplinari. És
això un reflex de la necessitat de cooperació entre els
diferents nivells assistencials?
R.- Ja en congressos anteriors, es van crear espais per seure a parlar
els diferents professionals, els diferents nivells assistencials i seguir
treballant en la coordinació entre tots nosaltres així
com, a la vegada, aprofitar més els recursos. Per això
el congrés és multidisciplinar, perquè el problema
respon a les diferents cares d’una moneda. I també en relació
amb la voluntat de continuar en aquesta línia, s’ha inclòs
una taula que aborda la cooperació entre xarxes.
Vull aprofitar per comentar l’experiència de treball preparant
el congrés: mai havíem treballat tan estretament els de
primària i els d’especialitzada, i hem fet feina, hem connectat,
ens hem conegut i hem gaudit junts. S’ha de fer més i millorar
treball coordinat, i la nostra és una ‘microexperiència’
que està esdevenint molt positiva.
P.- A banda del debat, la preparació
per al dia a dia de la consulta també tindrà cabuda en
forma de tallers. A quins criteris ha respost la selecció dels
temes?
R.- Pretenen plantejar les situacions concretes que vivim els professionals
i que són reflex d’aquesta societat del benestar: la vellesa,
l’adolescència, els dols, les addiccions, la psiquiatrització
de la vida quotidiana, etc. Tots tracten la diversitat dels símptomes
de la nostra societat benestant però, a l’hora, insatisfeta.
Penso que també les comunicacions que es presentin seran un mirall
de la realitat assistencial dels professionals, i que abordaran problemàtiques
per grups d’edat, per realitats socials, etc.
P.- A qui interessarà
aquest Congrés? Quins objectius s’ha marcat l’organització?
Creiem que pot interessar molt als professionals que treballen a l’Atenció
Primària: metges, infermers, treballadors socials; i també
els qui atenen els problemes de Salut Mental de forma especialitzada:
psiquiatres i psicòlegs.
El objectiu bàsic ha estat posar damunt la taula i a debat tot
el que ens està passant als professionals sanitaris i de treball
social en l’activitat assistencial, que posa en crisi tot el plantejament
i els coneixements ‘clàssics’, perquè les
demandes són diferents i les respostes han de ser diferents;
o bé, no les hem de donar nosaltres... En definitiva, parlar-ne
i cercar junts respostes a aquestes noves realitats.
A CORRE-CUITA:
P.- El que més t’agrada de la teva professió?
R.- El servei als altres.
P.- I el que menys?
R.- Portar pressa per fer les visites de cada dia.
P.- On et veus d’aquí
a 35-40 anys?
R.- No m’ho havia plantejat! Visc (ho intento) molt el present
i no tinc plans a llarg termini.
P.- Si no haguessis estat
metge, quina professió t’hauria agradat?
R.- Músic.
_________________________________________________________________________
|
Més informació
del Congrés |